Beskyt din kat mod virussygdom

Felin Leukæmi virus (FeLV) og Felin Immundefekt virus (FIV, også kaldet katte-AIDS) er to meget alvorlige virus som katte kan rammes af. Begge vira angriber kattens immunforsvar, som mister sin evne til at beskytte kroppen imod sygdomme. Både FeLV og FIV fører til kattens død.Alle katte kan inficeres, dog er der en større forekomst i områder, hvor katte ikke bliver vaccineret, kastreret eller steriliseret. En inficeret kat kan være smittebærer i lang tid inden den viser sygdomstegn og det er derfor vigtigt at lade sin kat teste ved den mindste mistanke. I det følgende kan du læse mere om FIV og FeLV og og hvad man kan gøre for at forebygge sygdommene.

Hvad er smitsom leukæmi (FeLV) hos katte?

FeLV (Felin Leukæmi virus) er en virussygdom, der gradvist ødelægger de hvide blodlegemer. De hvide blodlegemer udgør en del af immunforsvaret som beskytter katten imod sygdomme. Virusen kan give anledning til kræft og blodmangel.
Hvad er symptomerne på FeLV?

I det sygdommen nedbryder immunforsvaret kan tegnene på leukæmi være mange. Som katteejer bør man reagere på symptomer som:

- Udbrud af diverse infektioner, ofte i munden
- Dårlig sårheling
- Nedstemthed
- Vægttab
- Diarré
- Blod i afføringen
- Hævede lymfekirtler
- Gulfarvning af slimhinder (gulsot)
- Luftvejsproblemer
- Tør strittende pels

Hvordan stilles diagnosen?

Ved mistanke om FeLV, er det nødvendigt at tage en blodprøve for at undersøge, om blodet indeholder antistoffer mod leukæmi-virus. Er testen positiv, har katten FeLV. 12% af de katte, der bliver testet positive har ikke leukæmi i udbrud, men er stadig smittebærere af sygdommen. Det kan være svært som ejer at forstå, at man har en kat med en dødelig virus, når katten tilsyneladende virker rask. Hvis testen er negativ, har katten ikke leukæmi.

Hvad når katten har fået diagnosen FeLV?

Der er ingen behandling eller kur mod sygdommen. Hvis katten først har FeLV, er der en øget risiko for, at den vil dø af en infektion, der normalt ikke er livstruende for raske katte. Læs mere under afsnittet "Hvad kan man gøre for at forebygge FeLV og FIV" sidst i artiklen.

Hvordan spredes smitten?

Virus udskilles hovedsageligt gennem kattens spyt. De fleste katte bliver smittet ved tæt kontakt med en inficeret kat, især via soignering, fælles madskåle eller bid. Hvis en drægtig hunkat er inficeret, bliver fostret/fostrene også smittet.
Forebyggelse

Som katteejer forebygger man bedst FeLV ved at få sin kat vaccineret mod sygdommen. Kommer der en ny kat til et hjem, hvor der i forvejen er én eller flere katte, bør man sørge for at få den nye kat testet inden den bringes ind i sit nye hjem og sammen med den/de andre katte.

Hvad er risikoen for, at din kat får FeLV?

FeLV er ofte et problem i større kattehold eller store kattepopulationer, hvor der er en tæt kontakt mellem kattene. Katte i alle aldre kan blive smitet, men især killinger mellem 6 og 14 uger er modtagelige for smitte og intakte (ikke-kastrerede) hankatte er mere udsatte idet de færdes over et stort geografisk område og ofte kommer i slåskamp.

Hvorfor skal også indekatte vaccineres?

Det er meget vigtigt at også indekatte vaccineres med den gængse årlige vaccine, men også imod FeLV. Indekatte er endnu mere modtagelige overfor smitte når de møder den (og det kan vi aldrig sikre os 100% procent imod at de ikke gør) idet de ikke har dannet nogle naturlige antistoffer imod vira.
Hvad er FIV?

FIV (Felin Immundefekt virus) er en virusinfektion, som gradvist ødelægger de hvide blodlegemer. De hvide blodlegemer udgør en del af immunforsvaret som beskytter katten imod sygdomme. Når katten er smittet med FIV er den FIV-positiv og når sygdommen kommer i udbrud siger man at den har katte-AIDS.

Symptomer på FIV og katte-AIDS kan være mange, men ofte ses:

- Udbrud af diverse infektioner, ofte i tandkødet og i mundhulen
- Luftvejslidelser
- Flåd fra næse og øjne
- Nedstemthed
- Diarré
- Vægttab
- Tør strittende pels

Hvordan stilles diagnosen?

Ved mistanke om FIV er det nødvendigt at tage en blodprøve for at undersøge, om blodet indeholder antistoffer mod FIV-virus. Er testen positiv, har katten FIV. En kat kan længe være smittebærer og dermed til fare for andre katte uden at den viser tegn på sygdom. Anbefalingen vil altid være at få sin kat testet ved den mindste mistanke og særligt, hvis man ved at der i det område, hvor katten færdes er fundet FIV. Husk at katte kan færdes over langt større afstande end vi umiddelbart tror. Er testen negativ, har katten ikke FIV.

Hvad når katten har fået stillet diagnosen FIV?

Der er ingen behandling mod sygdommen. Hvis katten først har sygdommen, er der en øget risiko for, at den vil dø af en infektion, der normalt ikke er livstruende for raske katte. Læs mere under afsnittet "Hvad kan man gøre for at forebygge FeLV og FIV" sidst i artiklen.

Hvordan smitter FIV?

Virus udskilles hovedsagligt gennem kattens spyt. Slagsmål og bid fra andre katte medfører den største risiko for smitte. Intakte (ikke-kastrerede) hankatte kommer mest i slagsmål, så de har en øget risiko for at blive smittet med sygdommen. Et enkelt bid fra en smittet kat er nok til at overføre virus.

Hvor stor er risikoen for smitte med FIV?

Hankatte har 5 gange større risiko for at udvikle AIDS end hunkatte.
Katte der ikke er steriliserede eller kastrerede har ca. 3 gange så høj risiko for at være bærere af virus end steriliserede/kastrerede katte.
Jo tættere katte lever på hinanden, jo større er risikoen for bidsår og dermed for smitte
Risikoen for infektion stiger med alderen.
OBS

FIV-virus ligner HIV-virus (Human Immundefekt virus) hos mennesker, men de to vira er meget værtsspecifikke. Derfor kan mennesker IKKE smittes med FIV og omvendt.

Hvad kan man gøre for at forebygge FeLV og FIV?

Aflivning er oftest den bedste løsning. Når man ser symptomer, er kattens immunforsvar alvorligt svækket og den vil blive syg af normalt ubetydelige småting. Er katten smittet med enten FIV eller FeLV, udgør den en smitte- risiko for andre katte og det er uansvarligt at lade den løbe frit. En udekat vil dog næppe trives som ren indekat og dens livskvalitet bliver derfor nedsat væsentligt.
Neutralisering er som tidligere beskrevet en utrolig vigtig del af smitteforebyggelsen.
Vaccination er en mulighed mod FeLV, men desværre ikke mod FIV. Hvis man ønsker at få sin kat vaccineret mod FeLV, bør man først få taget en blodprøve for at udelukke at katten ikke allerede er smittet, idet vaccinen ellers ikke yder nogen beskyttelse. Når katten bliver vaccineret mod FeLV, skal den som med de fleste vaccinationsprogrammer , vaccineres to gange med fire ugers mellemrum.

Hvorfor er det så vigtigt at få testet min kat for FeLV og FIV?

Det er vores fælles ansvar at forebygge disse sygdomme. Kun vi kan sørge for at undgå de spredes. Ansvaret går langt ud over ens egen kat - har man en kat som spreder disse sygdomme, er man ansvarlig for at adskillige familier mister deres katte. Jamen, er det ikke naturens gang? Nej, det er det ikke! Kattens liv i Danmark er trods manges opfattelse ikke tæt på det liv egentlige vildkatte lever og smittepresset og smittefaren er væsentlig større. Nok er katte traditionelt blevet opfattet som et selvstændigt væsen, som ikke kan ejes. Selvom charmen ved at have kat er at man har et lille "vilddyr", er denne opfattelse af katten også noget som har givet arten strenge levevilkår - dette afspejles i den uendelige strøm af herreløse katte som havner på internater i hele landet. Der er nemlig få egentlig vilde katte i landet. Det drejer sig om et stort antal herreløse katte som af forskellige årsager er havnet i en situation, hvor der er ingen der tager hånd om dem. Det er vigtigt at huske på at hvis vi vælger at tage kattene til os, er det også vores ansvar at holde dem sunde og raske.