Neutralisation af hunde

Sterilisation og kastration af hunde

TÆVEHUNDEN

Tæven (hunhunden) bliver kønsmoden, når den er 7-12 måneder gammel. Den kommer i løbetid ca. hver halve år og løbetiden varer ca. 2-3 uger.

Man bør allerede inden tævens første løbetid gøre sig overvejelser: Ønsker man hvalpe?

Det skal pointeres, at en tæve ikke behøver at få hvalpe. Modsat skal man selvfølgelig ikke sterilisere tæven, hvis man er i tvivl om hun skal have hvalpe.

STERILISATION

Ved en sterilisation fjerner man æggestokkene og evt. livmoderen kirurgisk. Operationen foretages optimalt 4 mdr. efter en løbetid.  Operationen klares på en formiddag og hunden kommer hjem samme eftermiddag. Den optimale alder for sterilisation er mellem 1. og 2. løbetid, men flere fordele opnås uanset hundens alder ved sterilisation.

Fordele:

• Kommer ikke i løbetid og kan ikke blive drægtig – heller ikke utilsigtet.
  • Bliver ikke indbildsk drægtig og lægger mælk ned.
  • Får ikke livmoderbetændelse, livmoderkræft eller kræft i æggestokkene.
  • Risikoen for udvikling af mælkekirtelkræft nedsættes. Tæver der steriliseres inden 2. løbetid har dokumenteret og markant lavere risiko for brystkræft
  • Steriliserede tæver lever i gennemsnit 1-2 år længere end intakte tæver.
  • Tæven ændrer ikke ”personlighed” ud over reduktion af den adfærd, der er relateret til de hormonelle svingninger.

Ulemper:

• Øget ædelyst og øget tendens til at tage på. Dette kan man forhindre ved at skære i foderet (ofte ca. 20%). Er tæven overvægtig anbefales vægttab inden operationen.
  • Risiko for udvikling af inkontinens (ufrivillig vandladning). Dette er heldigvis en sjælden bivirkning ved sterilisation og kan behandles medicinsk, men livsvarigt. Risikoen øges ved sterilisation inden 7. levemåned.
  • Risiko for pelsforandringer. Enkelte hunde får en mere ulden pels, især røde, langhårede hunde.
  • Især for sterilisation før 1. løbetid øges risikoen for underudviklet skedeåbning og deraf følgende hudbetændelse, knoglekræft (visse racer), forsinket lukning af vækstzonerne i knoglerne med risiko for korsbåndsoverrivning og andre ledsygdomme.
  • Enkelte studier viser at der kan være en let øget risiko for nogle kræftformer og immunsygdomme. Årsagen er ikke helt klarlagt.

HANHUNDEN

Hanhunden bliver kønsmoden, når den er 6-9 måneder gammel. De fleste hunde har det fint uden at blive kastreret og vi anbefaler ikke kastration som standard. Hos nogle hunde er kastration dog en god idé, og vi hjælper gerne med denne vurdering.

Det er vigtigt at huske at kastration kun løser adfærdsproblemer relateret til testosteron. Er man i tvivl om kastration er løsningen, anbefales en kemisk kastration. Kastration bør tidligst foretages, når hunden er udvokset og har gennemgået puberteten.

1)    KIRURIGSK KASTRATION

Ved kirurgisk kastration fjerner man hundens testikler og derved stopper testosteron- og sædproduktionen. Operationen klares på en formiddag og hunden kommer hjem samme eftermiddag.

2)    KEMISK/MEDICINSK KASTRATION

Kemisk kastration foregår ved at en lille medicinstav indsættes under huden og undertrykker testosteronproduktionen. Effekten svarer til kirurgisk kastration, men aftager efter 6-12 måneder. Den kan derfor bruges ved ønske om senere avl eller ved tvivl om, effekten af kastration.

Fordele ved kastration:

• Nedsat seksualdrift og mindre tendens til at urinmarkere, slås og strejfe (kan dog være tillært)
  • Forhudsbetændelse forsvinder for det meste helt
  • Nedsat risiko for forstørret prostata og mellemkødsbrok
  • Kan ikke få testikelkræft
  • Jagtinstinkt bliver ikke påvirket af kastration

Ulemper:

• Ændret ædelyst og øget tendens til at tage på. Dette kan man forhindre ved at skære i foderet (ofte ca. 20%).
  • Risiko for pelsforandringer, evt. mere ulden pels. Især røde og langhårede hunde.
  • Især for kastration før puberteten øges risikoen for knoglekræft (visse racer), forsinket lukning af vækstzoner i knogler med risiko for korsbåndsruptur og andre ledsygdomme.
  • Enkelte studier viser at der kan være en let øget risiko for nogle kræftformer og immunmedierede sygdomme. Årsagen er ikke helt klarlagt.
  • Risiko for frygtsomhed og aggression hvis hunden i forvejen er usikker eller hvis den kastreres før den er 1 år gammel.

Er du i tvivl om, hvad der er det rigtige for din hund, står vi klar til at rådgive dig.

Læs om operationsforløbet her.